1) Ο όρος «λαθρομετανάστης» περιλαμβάνει τις περιπτώσεις αλλοδαπών που:
Α) Εισήλθαν νόμιμα στη χώρα, αλλά έπαψε η νομιμότητα της παραμονής τους.
Β) Εργάζονται χωρίς ασφάλιση.
Γ) Εξέρχονται από τη χώρα αφού έπαψε η νομιμότητα της παραμονής τους.
2) Οι υπηρεσίες μίας μεταφορικής επιχείρησης ασχολούνται με την παροχή του μεταφορικού έργου. Σε αυτές τις υπηρεσίες ανήκουν συνήθως:
Α) Η γραμματεία, το γραφείο κίνησης, το γραφείο εξυπηρέτησης πελατών.
Β) Το είδος των οχημάτων, η εμπειρία του οδηγού και η ευγένεια του συνοδού.
Γ) Ο κλιματισμός, η θέρμανση, η εστίαση.
3) Το ΠΕΙ πρέπει να ανανεώνεται κάθε:
Α) 5 χρόνια.
Β) 7 χρόνια.
Γ) 5 χρόνια για οδηγούς ηλικίας άνω των 65 ετών.
4) Όταν ενεργοποιείται το ABS, ο οδηγός πρέπει:
Α) Να απομακρύνει άμεσα το πόδι του από τον ποδομοχλό πέδησης.
Β) Να εξακολουθήσει να ασκεί κανονική πίεση στον ποδομοχλό πέδησης.
Γ) Να ασκήσει μεγαλύτερη πίεση στον ποδομοχλό πέδησης.
5) Από την υποχρέωση χρήσης ζώνης ασφαλείας δεν εξαιρούνται:
Α) Οι έγκυες γυναίκες.
Β) Άτομα που το ανάστημά τους είναι κάτω από 1,50 m.
Γ) Άτομα που το βάρος τους υπερβαίνει τα 120 kg.
6) Η βασική μορφή οργάνωσης των μεταφορικών επιχειρήσεων απαρτίζεται από:
Α) Τις επιβατικές και τις εμπορευματικές μεταφορές.
Β) Το γραφείο και τους οδηγούς.
Γ) Τη διοίκηση και τις υπηρεσίες.
7) Το σύστημα (έλεγχος πλοήγησης) cruise control συμβάλλει στην εξοικονόμηση καυσίμου, αφού βοηθά τον οδηγό:
Α) Να οδηγεί με σταθερή ταχύτητα.
Β) Να επιβραδύνει ομαλά.
Γ) Να επιταχύνει ομαλά.
8) Ο σχεδιασμός δρομολογίου μεταφοράς παιδιών πρέπει να γίνεται λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητές τους. Στο πλαίσιο αυτό, κοντά στις στάσεις συνιστάται:
Α) Η αποφυγή της εμπρόσθιας κίνησης.
Β) Η παρατεταμένη χρήση της ηχητικής προειδοποίησης (κόρνας).
Γ) Η αποφυγή της οπίσθιας κίνησης (οπισθοπορείας).
9) Σε περίπτωση δύο οδηγών, ο οδηγός που δεν οδηγεί αλλά βοηθά στην πλοήγηση καταγράφεται στον ψηφιακό ταχογράφο στη θέση:
Α) «2ος οδηγός».
Β) «Διαθεσιμότητα».
Γ) «Άλλες εργασίες».
10) Κατά την κίνηση σε κατωφέρεια, σε σχέση με την οδήγηση σε επίπεδη επιφάνεια:
Α) Η απόσταση ακινητοποίησης μειώνεται.
Β) Η απόσταση ακινητοποίησης δεν αλλάζει.
Γ) Η απόσταση ακινητοποίησης αυξάνεται.
11) Η καμπύλη ειδικής κατανάλωσης παρέχει τη σχέση μεταξύ:
Α) Της ροπής στρέψης του κινητήρα και των στροφών.
Β) Της ισχύος του κινητήρα και των στροφών.
Γ) Της ειδικής κατανάλωσης του κινητήρα και των στροφών.
12) Το έντυπο φιλικής δήλωσης τροχαίου ατυχήματος πρέπει οπωσδήποτε να υπογραφεί από:
Α) Τους εμπλεκόμενους οδηγούς.
Β) Τον αστυνομικό υπηρεσίας.
Γ) Τον τραυματιοφορέα.
13) Κατά τον έλεγχο αποσύμπλεξης: αποσυμπλέκουμε με τον κινητήρα σε λειτουργία και σε περίπου 4 δευτερόλεπτα «βάζουμε» όπισθεν. Ο συμπλέκτης έχει πρόβλημα αν:
Α) Διακοπεί η λειτουργία του κινητήρα.
Β) Ακουστεί θόρυβος.
Γ) Δεν διακοπεί η λειτουργία του κινητήρα.
14) Κακοί αγωγοί του ηλεκτρικού ρεύματος είναι:
Α) Το ανθρώπινο σώμα και η γη.
Β) Το στεγνό ξύλο και το πλαστικό.
Γ) Το σύρμα και το αλουμινόχαρτο.
15) Η ορθολογική οδήγηση:
Α) Περιλαμβάνει την αμυντική και οικονομική οδήγηση.
Β) Προϋποθέτει την οδήγηση οχημάτων τελευταίας τεχνολογίας.
Γ) Πρέπει να καταγράφεται στον ψηφιακό ταχογράφο.
16) Η ωριαία παραμονή οδηγού εντός πλοίου καταγράφεται στον ψηφιακό ταχογράφο ως:
Α) «Ανάπαυση» αν έχει πρόσβαση σε κλίνη.
Β) «Διαθεσιμότητα».
Γ) «Διάλειμμα».
17) Όχημα μεταφέρεται επάνω σε πλοίο ή τρένο για 9 ώρες, ενώ ο οδηγός του κοιμάται ανενόχλητος σε κλίνη. Ο χρόνος αυτός καταγράφεται:
Α) Ως άλλη εργασία.
Β) Ως ανάπαυση.
Γ) Ως ύπνος.
18) Η αστάθεια λόγω έντονου πλευρικού ανέμου αντιμετωπίζεται με:
Α) Αύξηση της ταχύτητας.
Β) Μείωση της σχέσης μετάδοσης και αύξηση των στροφών του κινητήρα.
Γ) Μείωση της ταχύτητας κίνησης.
19) Ανταγωνισμός μεταξύ διαφορετικών μεταφορικών μέσων υπάρχει συνήθως μεταξύ:
Α) Αυτόνομων μετακινήσεων.
Β) Διεθνών μετακινήσεων.
Γ) Έκτακτων μετακινήσεων.
20) Σε περίπτωση ατυχήματος με τραυματίες, αν κάποιο άκρο του σώματος του τραυματία αιμορραγεί, αλλά δεν έχει σπάσει, πρέπει να:
Α) Του ρίξετε παγωμένο νερό.
Β) Το ανασηκώσετε.
Γ) Το τοποθετήσετε στο χαμηλότερο δυνατό σημείο.
21) Τριβή ονομάζεται:
Α) Η αντίσταση του κινητήρα στην εμπρόσθια κίνηση του οχήματος.
Β) Η θερμότητα που εκλύεται όταν δύο επιφάνειες έρχονται σε επαφή.
Γ) Η αντίσταση που αναπτύσσεται μεταξύ δύο επιφανειών, οι οποίες έρχονται σε επαφή.
22) Οι οδικές επιβατικές μεταφορές:
Α) Έχουν αποκλειστικά αυτόνομο ρόλο.
Β) Είναι πάντοτε εξαρτώμενες από άλλα μέσα μεταφοράς.
Γ) Λειτουργούν είτε αυτόνομα είτε συμπληρωματικά με άλλα μέσα μεταφοράς.
23) Σε ανωφέρειες, η οδήγηση συνήθως γίνεται:
Α) Στην πράσινη περιοχή του στροφομέτρου.
Β) Στην κίτρινη περιοχή του στροφομέτρου.
Γ) Στην κόκκινη περιοχή του στροφομέτρου.
24) Λεωφορείο είναι πλήρως εξοπλισμένο με ζώνες ασφαλείας. Υποχρέωση χρήσης της ζώνης:
Α) Έχει μόνο ο οδηγός.
Β) Έχουν μόνο οι επιβάτες.
Γ) Έχουν και ο οδηγός και οι επιβάτες.
25) Όταν ανάβει η ενδεικτική λυχνία του μανομέτρου (δείχνει κόκκινο):
Α) Ο οδηγός πρέπει να σταματήσει το λεωφορείο.
Β) Η θερμοκρασία έχει υπερβεί τους 100°c.
Γ) Η πίεση του λαδιού έχει πέσει επικίνδυνα.
26) Ο συμπλέκτης παρεμβάλλεται μεταξύ:
Α) Του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων.
Β) Του τιμονιού και του κιβωτίου ταχυτήτων.
Γ) Του κινητήρα και των τροχών.
27) Ένα λεωφορείο έχει απόβαρο 12 τόνων. Το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος, όπως αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας του, ανέρχεται στους 18 τόνους. Το μεικτό βάρος του δεν μπορεί να υπερβαίνει τους:
Α) 18 τόνους.
Β) 12 τόνους.
Γ) 6 τόνους.
28) Η συνδυασμένη χρήση φρένων και επιβραδυντή:
Α) Πρέπει να αποφεύγεται εντός πόλεων.
Β) Πρέπει πάντοτε να προτιμάται.
Γ) Πρέπει να αποφεύγεται σε κατωφέρειες με έντονη κλίση.
29) Το ABS είναι ηλεκτρονικό σύστημα που έχει ως στόχο:
Α) Την ταχεία μετάδοση της εντολής της επιβράδυνσης.
Β) Την πρόβλεψη και αποτροπή της ολίσθησης των κινητηρίων τροχών στη φάση της εκκίνησης ή στη φάση της επιτάχυνσης.
Γ) Την πρόβλεψη και αποτροπή επερχόμενου «μπλοκαρίσματος» των τροχών εξαιτίας της πέδησης.
30) Οι επιβραδυντές είναι «διατάξεις» που επιτρέπουν:
Α) Τον περιορισμό της ταχύτητας κάτω από ένα συγκεκριμένο όριο.
Β) Τον έλεγχο της ταχύτητας του οχήματος με ή χωρίς τη χρήση κάποιου από τα συστήματα πέδησης.
Γ) Την επιβράδυνση του οχήματος σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
31) Σε περίπτωση μεταφοράς μαθητών, ο οδηγός πρέπει να βεβαιωθεί ότι:
Α) Δεν συνομιλούν μεταξύ τους.
Β) Η επιβίβαση και αποβίβαση γίνονται σε διπλή σειρά.
Γ) Δεν βγάζουν έξω από το παράθυρο μέρη του σώματος τους.
32) Στο βενζινοκινητήρα η καύση πραγματοποιείται μέσω ηλεκτρικού σπινθήρα, ενώ στον πετρελαιοκινητήρα επιτυγχάνεται μέσω:
Α) Ηλεκτρικού κυκλώματος.
Β) Επαγωγής.
Γ) Συμπίεσης αέρα.
33) Εντός ενός οχήματος, η εργονομία επιτελεί ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο:
Α) Στη διευκόλυνση της οδήγησης και στην ασφάλεια.
Β) Στη συντήρηση του οχήματος.
Γ) Στην ευστάθεια του οχήματος.
34) Η μεταφορά μαθητών από τα οικεία Κ.Τ.Ε.Λ. ή Ρ.Ο.Δ.Α.:
Α) Απαγορεύεται.
Β) Επιτρέπεται μετά τη διενέργεια δημόσιου πλειοδοτικού διαγωνισμού.
Γ) Επιτρέπεται μετά τη διενέργεια δημόσιου μειοδοτικού διαγωνισμού.
35) Στην Ελλάδα, οι συνηθέστεροι τύποι συγκρούσεων μεταξύ λεωφορείων και ix επιβατικών αυτοκινήτων είναι οι:
Α) Νωτομετωπικές.
Β) Μετωπικές.
Γ) Πλαγιομετωπικές.
36) Όταν ένα όχημα είναι σταθμευμένο σε επίπεδη επιφάνεια, ασκείται σε αυτό:
Α) Δύναμη βαρύτητας.
Β) Φυγόκεντρος δύναμη.
Γ) Ελκτική δύναμη.
37) Σε μία απότομη στροφή, η φυγόκεντρος δύναμη ωθεί τους επιβάτες προς:
Α) Το δάπεδο του λεωφορείου.
Β) Το εξωτερικό της στροφής.
Γ) Το εσωτερικό της στροφής.
38) Κάθε οδηγός που οδηγεί όχημα εξοπλισμένο με ψηφιακό ταχογράφο υποχρεούται να διαθέτει:
Α) «Έξυπνη κάρτα».
Β) Ψηφιακό ρολόι.
Γ) Συσκευή αυτόματης διέλευσης διοδίων.
39) Σε περίπτωση που λαθρομετανάστης χάσει τη ζωή του κατά την είσοδό του στη χώρα, ο μεταφορέας:
Α) Απαλλάσσεται.
Β) Έχει διοικητικές μόνο κυρώσεις.
Γ) Τιμωρείται μέχρι και με ισόβια κάθειρξη.
40) Η πιο αποτελεσματική λύση για την αντιμετώπιση της υπνηλίας είναι:
Α) Ο δυνατός καφές.
Β) Ο εξαερισμός της καμπίνας του οδηγού.
Γ) Ο ολιγόλεπτος ύπνος.
41) Η διοίκηση μίας μεταφορικής επιχείρησης αποτελείται συνήθως από:
Α) Τον οδηγό και το συνοδηγό.
Β) Τον πρόεδρο, το διευθύνοντα σύμβουλο και το διοικητικό συμβούλιο.
Γ) Τον πρόεδρο, τον αντιπρόεδρο και το γραμματέα.
42) Η ημερήσια περίοδος ανάπαυσης μπορεί να χωριστεί σε δύο περιόδους ως εξής:
Α) 9 συνεχόμενες ώρες και αργότερα άλλες 2.
Β) 2 συνεχόμενες ώρες και αργότερα άλλες 9.
Γ) 3 συνεχόμενες ώρες και αργότερα άλλες 9.
43) Τα έτοιμα γεύματα όπως μπισκότα, τσιπς κ.λπ. πρέπει να αποφεύγονται, διότι:
Α) Έχουν υψηλή διατροφική αξία.
Β) Δεν έχουν καμιά σχεδόν διατροφική αξία.
Γ) Περιέχουν χαμηλές ποσότητες ακόρεστων λιπαρών.
44) Ο κινητήρας των οχημάτων μετατρέπει:
Α) Τη χημική ενέργεια του καυσίμου σε μηχανικό έργο.
Β) Τη θερμική ενέργεια του καυσίμου σε μηχανικό έργο.
Γ) Τη χημική ενέργεια του καυσίμου σε θερμότητα.
45) Εντός διαστήματος 4,5 ωρών οδήγησης, ο οδηγός μπορεί να κάνει στάση για διάλειμμα διάρκειας:
Α) 15 λεπτών ακολουθούμενη από μία 30 λεπτών.
Β) 30 λεπτών ακολουθούμενη από μία 15 λεπτών.
Γ) 10 λεπτών ακολουθούμενη από μία 35 λεπτών.
46) Τα στροφόμετρα διαθέτουν χρωματισμένες περιοχές ενδείξεων ανάλογα με το επίπεδο κατανάλωσης καυσίμου. Οικονομικότερη κατανάλωση επιτυγχάνεται με οδήγηση:
Α) Στην πράσινη περιοχή.
Β) Στην κίτρινη περιοχή.
Γ) Στην κόκκινη περιοχή.
47) Ο μεταφορέας λαθρομεταναστών υποχρεούται όπως καταβάλει τα έξοδα:
Α) Για τη διεκπεραίωση της σχετικής γραφειοκρατίας.
Β) Επαναπροώθησής τους στη χώρα προέλευσής τους.
Γ) Για την αποκατάσταση της ψυχικής οδύνης των οικογενειών τους.
48) Ο χρόνος οδήγησης κατά τη διάρκεια δυο συνεχόμενων (ημερολογιακών) εβδομάδων δεν πρέπει να υπερβαίνει τις:
Α) 90 ώρες.
Β) 100 ώρες.
Γ) 112 ώρες.
49) Στην ιδανική θέση οδήγησης, όταν οι καρποί του οδηγού ακουμπούν το τιμόνι:
Α) Η πλάτη του δεν πρέπει να απομακρύνεται από την πλάτη του καθίσματος.
Β) Το πόδι του πρέπει να είναι ελαφρά λυγισμένο.
Γ) Τα αυτιά του πρέπει να ακουμπούν στο προσκέφαλο.
50) Κάθε τροχός αποτελείται από ένα σώτρο (ζάντα) και ένα ελαστικό, εκτός της περίπτωσης «δίδυμου τροχού». Τα λεωφορεία έχουν ελαστικά:
Α) Ακτινωτά και χωρίς αεροθάλαμο.
Β) Σταυρωτά και χωρίς αεροθάλαμο.
Γ) Σταυρωτά και με αεροθάλαμο.
51) Μεταξύ των απαιτούμενων πληροφοριακών στοιχείων των επιβατών, που πρέπει να μεταβιβάζουν οι μεταφορείς στις Αρμόδιες Αρχές, δεν είναι:
Α) Το πλήρες ονοματεπώνυμο.
Β) Το είδος του χρησιμοποιούμενου ταξιδιωτικού εγγράφου.
Γ) Η οικογενειακή κατάσταση.
52) Σε περίπτωση ατυχήματος, εκ των επιβαινόντων ενός λεωφορείου, συνήθως πλήττονται σοβαρότερα:
Α) Ο οδηγός και ο συνοδηγός.
Β) Οι επιβάτες των πίσω καθισμάτων.
Γ) Οι επιβάτες των μεσαίων καθισμάτων.
53) Οι αποσκευές και οι χειραποσκευές:
Α) Απαγορεύονται αυστηρά εντός όλων των τύπων λεωφορείων.
Β) Πρέπει να είναι καλά στερεωμένες και σε σημείο που δεν εμποδίζουν την πρόσβαση στις εξόδους.
Γ) Μεταφέρονται με την ευθύνη των επιβατών.
54) Δευτερεύοντα ατυχήματα είναι τα ατυχήματα που:
Α) Έχουν υλικές ζημιές ή τραυματισμούς.
Β) Έχουν μόνο υλικές ζημιές.
Γ) Συνδέονται με ατύχημα που έχει προηγηθεί.
55) Σε περίπτωση κλαταρίσματος ελαστικών, ο οδηγός πρέπει να:
Α) Ενεργοποιήσει το ABS.
Β) Κατευθυνθεί στο πλησιέστερο συνεργείο.
Γ) Ακινητοποιήσει με ασφάλεια το όχημα.
56) Σε διεθνές επίπεδο, οι συνηθέστεροι τύποι συγκρούσεων μεταξύ λεωφορείων και ix επιβατικών αυτοκινήτων είναι οι:
Α) Νωτομετωπικές.
Β) Μετωπικές.
Γ) Πλαγιομετωπικές.
57) Τα λεωφορεία που μεταφέρουν επιβάτες σε αεροδρόμια, εκτελούν:
Α) Αυτόνομο μεταφορικό έργο.
Β) Ανταγωνιστικό μεταφορικό έργο.
Γ) Συμπληρωματικό μεταφορικό έργο.
58) Ο οδηγός ξεκουράζεται (ημερήσια ανάπαυση) ενώ το όχημά του μεταφέρεται επάνω σε πλοίο ή τρένο. Η ξεκούρασή του διακόπτεται 1 φορά. Η διάρκεια της διακοπής δεν πρέπει να υπερβαίνει:
Α) Τη 1 ώρα.
Β) Τα 15 λεπτά.
Γ) Τα 30 λεπτά.
59) Το κέντρο βάρους ενός οχήματος:
Α) Είναι σταθερό.
Β) Μεταβάλλεται ανάλογα με την κλίση της οδού.
Γ) Μεταβάλλεται ανάλογα με τον τρόπο φόρτωσης.
60) Κατά την κίνηση σε ανωφέρεια, η επίδραση της δύναμης της βαρύτητας -σε σχέση με την επίδρασή της σε επίπεδη επιφάνεια- οδηγεί σε:
Α) Απαίτηση για μεγαλύτερη δύναμη πέδησης για έλεγχο του οχήματος.
Β) Απαίτηση για μικρότερη ελκτική δύναμη για την εμπρόσθια κίνηση του οχήματος.
Γ) Μικρότερη απόσταση ακινητοποίησης.